07-100 Węgrów, ul. Gdańska 8
tel./ fax. 25 792 27 00
mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Spis treści:
I. Status prawny
II. O organizacji
III. Organy i osoby sprawujące w nich funkcje
a) Walne Zgromadzenie
b) Zarząd
c) Komisja Rewizyjna
d) Sąd Cechowy
V. Majątek Cechu
VI. Zasady funkcjonowania Cechu
1. Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw
2. Prowadzone rejestry, ewidencje, archiwa i sposoby ich udostępniania.
I. Status Prawny
Cech jako dobrowolny związek pracodawców jest samorządową społeczno-zawodową i gospodarczą organizacją rzemiosła.
Cech posiada osobowość prawną.
Cech działa na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22.03.1989r /Dz. U. Nr 17 poz.92 z późn. zm./
Cech jest związkiem pracodawców i spełnia zadania określone w przepisach Ustawy z dnia 23.05.1991r o organizacji pracodawców /Dz. U. Nr 55 poz. 235 z 1996r z późn. zm./.
Cech prowadzi działalność na terenie miasta Węgrowa i całego powiatu węgrowskiego w skład którego wchodzi 10 gmin. Za zgodą Zarządu Cechu mogą być przyjęci na członków Cechu rzemieślnicy posiadający zakłady na innym terenie.
II. O organizacji:
Cech Rzemiosł Różnych
07-100 Węgrów, ul. Gdańska 8
Tel/fax 25 792 27 00
REGON:000757826 NIP:8241020373 PKD:9111Z
Konto banku 66 1020 4476 0000 8102 0100 1460
Cech jest członkiem Izby Rzemieślniczej Mazowsza Kurpi i Podlasia w Warszawie.
Członkami Cechu są osoby prowadzące działalność gospodarczą spełniające wymogi określone w ustawie o rzemiośle z dn. 22.03.1989r
- Będący osobami fizycznymi mali przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 19.11.1999 r. Prawo działalności gospodarczej /Dz. U . Nr 101 poz 1178 z 2000r z późn. zm./
- Przedsiębiorcy jednoosobowi nie zatrudniający pracowników.
- Inne osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą nie będące rzemieślnikami za zgodą organizacji samorządu.
- Wspólnicy spółki cywilnej, prowadzący działalność gospodarczą na warunkach określonych w ustawie o rzemiośle z dn. 22.03.1989r
Najliczniejsze branże zrzeszone w Cechu: fryzjer, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych, sprzedawcy.
III. Przedmiot działania.
Zadania Cechu.
- utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodu polskiego rzemieślnika.
- prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej i gospodarczej.
- reprezentowanie interesów członków wobec organów samorządu terytorialnego, urzędów i instytucji.
- współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania uczniów zatrudnionych w zakładach rzemieślniczych.
- prowadzenie obsługi informacyjnej wobec członków Cechu z zakresu spraw dotyczących działalności gospodarczej.
IV. Organy i osoby sprawujące w nich funkcje:
a/ Walne Zgromadzenie
Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Cechu powołanym do podejmowania uchwał w sprawach należących do jego zakresu działania.
- Uchwalanie Statusu Cechu i jego zmian.
- Wybór i odwoływanie Starszego Cechu i pozostałych członków Zarządu, członków Komisji Rewizyjnej i Sądu Cechowego.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich oraz opłat za świadczenia Cechu.
- Uchwalanie i zatwierdzanie planów działalności Cechu, planów finansowych.
- Podejmowanie uchwał w sprawie nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości.
- Zatwierdzanie sprawozdań rocznych Zarządu, Komisji Rewizyjnej, Sądu Cechowego, podejmowanie uchwał dotyczących działalności Cechu, udzielanie absolutorium członkom Zarządu.
- Wybieranie delegatów na Zjazdy Delegatów samorządu gospodarczego rzemiosła.
W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą członkowie Cechu.
b/ Zarząd
Zarząd jest organem wykonawczym Cechu i ponosi odpowiedzialność za prawidłową jego działalność.
Zarząd Cechu składa się z 7 osób w tym : Starszego Cechu , Podstarszego Cechu, sekretarza, skarbnika oraz 3 członków.
Kadencja trwa 4 lata.
Do zakresu działania Zarządu Cechu należy kierowanie całokształtem działalności Cechu a w szczególności:
- Reprezentowanie interesów członków wobec organów administracji samorządu terytorialnego, organizacji społecznych i gospodarczych.
- Gospodarowanie funduszami i majątkiem Cechu z zastrzeżeniem uprawnień Walnego Zgromadzenia.
- Zwoływanie Walnych Zgromadzeń i przygotowywanie wniosków na te zgromadzenia.
- Powoływanie i odwoływanie Kierownika Biura Cechu.
- Rozpatrywanie i rozstrzyganie skarg i wniosków, a zwłaszcza skarg klientów na niewłaściwe bądź nieterminowe wykonywanie zamówień przez członków Cechu.
- Ustalenie zakładowego systemu wynagradzania .
- Przyjmowanie oraz wykreślanie członków Cechu.
SKŁAD ZARZĄDU:
Jarosław Bagiński – Starszy Cechu
Wioletta Falkowska – Podstarsza Cechu
Ewa Janina Kowalska – Sekretarz Zarządu
Robert Marczak - Członek Zarządu
Henryk Saczuk – Członek Zarządu
Dariusz Denis – Członek Zarządu
Jacek Mioduszewski – Członek Zarządu
Do podpisywania dokumentów, przelewów, czeków oraz reprezentowania Zarządu i Cechu upoważnieni zostali: Jarosław Bagiński i Wioletta Falkowska.
c/ Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Cechu z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia i orzecznictwa Sądu Cechowego.
- Komisja Rewizyjna składa się z 4 członków i 1 zastępcy wybranych przez Walne zgromadzenie na okres kadencji Zarządu.
Do zadań Komisji należy:
- Badanie raz na pół roku działalności statutowej Cechu.
- Badanie rocznych sprawozdań finansowych /bilansu/ oraz zgłaszanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków w tych sprawach.
- Składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z dokonanych czynności .
- Przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi.
- Wydawanie zaleceń Zarządowi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
Skład Komisji Rewizyjnej:
Ryszard Gajewski – przewodniczący
Karolina Rosochacka - zastępca przewodniczącego
Rafał Podbielski - członek komisji
d/ Sąd Cechowy
- Sąd Cechowy rozpatruje sprawy na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy.
- Sąd Cechowy składa się z 3 członków i zastępcy.
- Od orzeczenia Sądu Cechowego służy odwołanie do Rzemieślniczego Sądu Odwoławczego działającego w organizacji, której Cech jest członkiem.
Skład Sądu Cechowego:
Paweł Joniuk – przewodniczący
Małgorzata Rusjan –zastępca przewodniczącego
Janusz Jagodziński – członek
V. Majątek , który jest w dyspozycji Cechu.
Budynek murowany
VI. Zasady funkcjonowania podmiotu.
Zasady funkcjonowania Cechu zawarte są w części: Statut organizacji.
Ponadto Cech zawarł porozumienie z dnia 15.05.2002r z Izbą Rzemieślniczą Mazowsza Kurpi i Podlasia w Warszawie /aneks do porozumienia z dnia 09.05.2011/ w sprawie udzielenia przez Izbę upoważnienia Cechowi do sprawowania nadzoru nad przebiegiem procesu szkolenia zawodowego pracowników młodocianych zatrudnionych w zakładach rzemieślniczych na terenie działania Cechu.
- Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw.
Sprawy załatwiane są bezpośrednio w biurze Cechu.
- Wydawanie zaświadczeń.
- Spisywanie umów o naukę zawodu z pracownikami młodocianymi.
- Wskazywanie uczniom wolnych miejsca naukę zawodu.
- Przyjmowanie dokumentów celem przyjęcia na członka Cechu.
- Kompletowanie i przesyłanie do Izby dokumentów na egzaminy czeladnicze i mistrzowskie.
- Kompletowanie i przesyłanie do OHP wniosków o zwrot kosztów poniesionych w związku z zatrudnianiem młodocianego pracownika/ tak zwana refundacja/.
- Kompletowanie i przesyłanie do OHP wniosków w związku z zawarciem umowy o refundację.
Skargi przyjmowane są tylko w formie pisemnej. Powinny zawierać zarzut propozycję ugody lub zadośćuczynienia.
Skargi rozpatrywane są przez Zarząd Cechu.
- Prowadzone rejestry, ewidencje, archiwa i zasoby oraz zasady ich udostępniania.
- Prowadzone rejestry:
- Rejestr członków Cechu.
- Rejestr spisanych umów z pracownikami młodocianymi.
- Kartoteki mistrzów szkolących.
- Rejestr złożonych dokumentów na egzamin czeladniczy i mistrzowski.
- Archiwa:
- Kopie zawartych przez Cech umów z młodocianymi pracownikami.
- Rejestry i księgi.
- Dokumenty Walnych Zgromadzeń.
- Dokumenty księgowe.
- Akta osobowe pracowników.
Zwrócenie się o dane zawarte w rejestrach lub archiwach wymaga formy pisemnej lub telefonicznej.